DIABETIS I ESPORT

L’esport és una activitat molt important per millorar el control de la diabetis. No només ajuda a millorar els controls de la glucèmia, sinó també millora el sistema circulatori, disminueix els riscos cardiovasculars, enforteix els ossos i els músculs, millora la força, la resistència i la coordinació, permetent que la insulina desenvolupi millor la seva funció. En aquest sentit, l’exercici ajuda el cos a utilitzar la insulina, la qual cosa facilita l’entrada de glucosa a les cèl·lules musculars

Des de voler realitzar competicions d’alt rendiment fins a caminar 20 minuts al dia. Sigui quina sigui la teva opció, no ho deixis! Tot val excepte quedar-nos asseguts! No importa si ha estat una persona activa en el passat o no; sempre és bon moment per començar.

Com es pot combinar l’esport amb la diabetis? Hi ha tres factors clau que hi intervenen: les característiques de l’exercici físic, la dosi d’insulina i l’alimentació.

Una vegada que hem decidit què fer i en funció del tipus d’activitat, intensitat i duració, s’ha d’ajustar correctament el tractament insulínic o farmacològic i nutricional.

No estimem apropiades les recomanacions rígides sense prèviament conèixer la resposta metabòlica del cos ni la teràpia insulínica de cadascú, cada persona respon diferent davant l’activitat física. Amb la qual cosa, en primer lloc et recomanem parlar amb el teu endocrí, qui et donarà les pautes necessàries per poder adaptar el teu tractament i començar. Si mai no has fet molta activitat o des de fa temps, és important començar progressivament.

Recomanacions generals:

  • Control metabòlic abans de l’exercici:
    Suprimir la pràctica d’exercici si la glucosa en sang és >= 250 mg/dl amb presència de cetona i
    ingerir carbohidrats quan els nivells de glucosa són inferiors a 100 mg/dl.
  • Monitorització de la glucèmia abans i després de l’exercici:
    Identificar quan els canvis d’insulina i/o ingesta són necessaris i conèixer la resposta glucèmica davant de condicions d’exercici diferents.
  • Ingesta alimentaria:
    Consumir més hidrats de carboni si són necessaris per prevenir la hipoglucèmia. Els aliments amb carbohidrats poden ser avantatjosos durant i després de l’exercici.

A continuació et deixem alguns arxius i enllaços a pàgines amb informació més detallada sobre diabetis i esport, llocs web on trobaràs professionals que et poden ajudar amb les teves aspiracions esportives i equips d’altres persones amb diabetis on poder compartir les teves experiències i inquietuds.

DIABETIS I EXERCICI FÍSIC, Serafín Murillo

INSTITUT DIABETIS ACTIVA

TEAMONE

DT1TEAM


DIABETIS I ALIMENTACIÓ

Un dels pilars fonamentals per mantenir un bon control de la diabetis és la dieta i el maneig per part dels pacients a l’hora de comptar les racions d’hidrats de carboni i Índex Glucèmics dels aliments (IG).

Calculadora d’Hidrats de carboni de Guia Diabetis Tipus I del CIDI.

Taules Racions Hidrats


GUIA ALIMENTÀRIA ‘PETITS CANVIS PER MENJAR MILLOR’

L’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) ha creat una nova guia alimentària. És una nova eina educativa desenvolupada en el marc de l’estratègia PAAS (Pla integral per a la promoció de la salut mitjançant l’activitat física i l’alimentació saludable). L’objectiu és sensibilitzar la població sobre aquells aspectes que, amb petites modificacions, poden millorar de forma important la qualitat i la sostenibilitat de la nostra alimentació.


RECEPTES PER A PERSONES AMB DIABETIS TIPUS 2