La nutrició en persones grans amb diabetis és fonamental: preguntes freqüents i consells

Glòria Arbonés. Llicenciada en Farmàcia, Màster en Nutrició i Dietètica. Vocalia d’Alimentació i Nutrició al COFB i membre d’ACCA.

Marta Ros. Professora de l’Àrea de Nutrició a la Facultat de Ciències de la Salut de la UOC. Recerca en projectes d’alimentació i salut a l’ADC, COFB i membre d’ACCA.

Maria Asunció Roset. Doctora en Farmàcia i llicenciada en Ciències Biològiques. Vocalia d’Alimentació i Nutrició al COFB i membre d’ACCA.

Aquest article està dividit en dues publicacions i consta de les següents parts:

  • Compra saludable
  • La higiene i la conservació dels aliments
  • La cocció
  • Plat saludable. Distribució d’aliments segons pauta diabetològica equilibrada

Amb el convenciment que la informació i l’aprenentatge són indispensables per al bon control de la diabetis i per l’envelliment actiu i saludable, seguim donant de manera sintetitzada les respostes a algunes de les preguntes freqüents de les persones grans. En aquest article presentem tot el que has de tenir en compte a l’hora de fer la compra dels aliments i per a seguir una dieta saludable. Cal tenir present que el consumidor és l’última baula de la cadena alimentària i té un paper actiu en la qualitat de la mateixa.

Compra saludablecompra saludable en diabètics

L’acte de la compra és, per a moltes persones grans, un motiu de preocupació degut a les limitacions econòmiques i a les dificultats físiques d’accessibilitat que, a vegades, apareixen en el procés d’envelliment. L’angoixa, l’estrès i la restricció de la mobilitat, factors conseqüents de la pandèmia, poden dificultar-la encara més. Cada persona és única, també en el pla alimentari, i amb diferents expectatives d’autonomia (entorns urbans, físics, socials, digitals o de serveis). Les persones grans són un grup de risc i, per tant, també s’ha d’insistir en considerar, a part de les mesures de caràcter nutricional, d’altres d’higiene en el circuit de la compra i de la preparació dels àpats.

Assenyalem algunes pautes que poden facilitar la compra saludable:

La llista de la compra

S’aconsella fer una llista de la compra en funció del pla de menús de la dieta d’un període de dies determinat; per exemple, una setmana, feta a partir d’una pauta diabetològica equilibrada. Recordem que ni el pla ni la pauta són un llistat d’aliments restringits i/o recomanats, sinó que són eines elaborades en equip amb els professionals d’atenció que faciliten l’alimentació adient segons les necessitats de cadascú -tenint present l’empoderament- i l’objectiu terapèutic pel bon control de la diabetis. A l’ADC podeu trobar assessoria.

Fer la llista de la compra és un bon exercici per a l’activitat mental que facilita la disponibilitat dels aliments necessaris i disminueix la compra per impuls i el malbaratament d’aliments. Una llar està en situació de seguretat alimentària quan els seus membres disposen de manera sostinguda d’aliments suficients, en quantitat i qualitat, segons les seves necessitats de salut.

Altres aspectes importants:

  • En fer la llista, cal pensar en la conveniència de tenir sempre a l’abast envasos de 125 ml. de suc de fruita, amb un contingut aproximat de 15 g. de sucre, per combatre possibles hipoglucèmies.
  • Incloure els productes d’higiene personal i ambiental, pensant amb la necessitat d’un consum més elevat al què estem habituats (per les normes de prevenció de la Covid-19).
  • Incloure, en una llista a part, els productes de cura i els medicaments necessaris per al bon control de la diabetis i la promoció de la salut.

La compra

En l’acte de la compra s’aconsella seguir les normes de prevenció de la Covid-19 pel que fa a guardar la distància, l’ús de mascareta i de guants no reutilitzables i la higiene de les mans.

En primer lloc, cal valorar els criteris de qualitat dels aliments: sensorial, nutricional i higiènic-sanitària. Es recomana escollir productes de proximitat, especialment en el cas de les verdures, hortalisses i fruites. Abans de comprar els productes envasats, s’aconsella llegir i interpretar els missatges de l’envàs i de les etiquetes. La lectura no és sempre fàcil degut a la mida reduïda de les lletres. Per això, és útil portar les ulleres de ”llegir” en cas necessari o bé una lupa petita.

Alimentació en persones grans amb diabetisCal tenir especial cura amb el contingut i el tipus dels hidrats de carboni per ració i la proporció dels simples. Recorda que els hidrats de carboni simples s’absorbeixen més ràpidament i afavoreixen els pics de glucèmia més elevats després dels àpats (postprandials). Alguns missatges de l’envàs poden induir a interpretacions errònies, per exemple, “sense sucres afegits” no implica forçosament que el producte tingui menys hidrats de carboni o calories que un altre similar. Un altre exemple, “oli vegetal” no vol dir que sigui oli d’oliva, que és el més aconsellable, perquè els de gira-sol i de coco també són olis vegetals i no tenen el mateix valor nutritiu.

Pel que fa a la informació alimentària obligatòria: la denominació de venda de l’aliment. La llista d’ingredients. Qualsevol ingredient o coadjuvant tecnològic utilitzat en la fabricació d’un aliment que causi al·lèrgies o intolerància. La quantitat de determinats nutrients. La quantitat neta del producte.

L’acció de la llum sobre els aliments pot deteriorar el seu contingut en alguns nutrients, per la qual cosa s’aconsella que els envasos siguin opacs o translúcids. És el cas de les vitamines A, D i Riboflavina en els productes làctics o de la vitamina C en els sucs de fruita naturals, entre d’altres.

És important parar atenció a la data de caducitat, que ens servirà per l’ordre de col·locació adient del producte durant el període de conservació. També a la data de caducitat un cop s’ha obert l’envàs. La data de caducitat indica quan un aliment deixa de ser segur des del punt de vista sanitari (carn, peix, envasats al vuit i pasteuritzats, principalment). D’altra banda, la data de consum preferent indica fins quan l’aliment manté les seves propietats, sempre i quan els envasos es conservin tancats, en les condicions adients i sense bonys. El consum en dates posteriors segueix sent segur encara que, paulatinament, va perdent propietats (cas de les conserves).

En comprar peix fresc, es pot demanar que li treguin les vísceres, per tal de reduir el possible risc d’infecció per anisakis. El contagi a humans es fa principalment a través de sardines, bacallà, seitó, lluç i salmó. Les larves poden infectar a l’ingerir el peix cru o poc cuinat, causant afecció intestinal o una reacció al·lèrgica. Es recomana eviscerar el peix al més aviat possible i congelar-lo a -20°C durant 5 dies o una altra opció és comprar el peix congelat.

És recomanable fer la compra dels aliments congelats en el moment adient i posar-los a dalt de tot del carro de la compra, tenint present que ha de passar poc temps fins que s’arribi a casa i es posi al congelador, per tal d’evitar l’inici de la descongelació.

La higiene i la conservació dels aliments

compra_en_persones_grans_diabetiquesLa higiene dels aliments en el procés de conservació i de manipulació és fonamental per evitar infeccions toxicoalimentàries. Sempre cal seguir les normes correctes d’higiene, conservació i preparació dels aliments. Més encara amb l’augment de la vulnerabilitat i la pandèmia, entre d’altres.

Recordem algunes de les normes en el procés de manipulació i preparació dels aliments:

  1. Rentar-se les mans amb aigua i sabó, protegir les ferides i no portar joies.
  2. Tenir les superfícies de la cuina i de la nevera netes i controlar la temperatura de la nevera.
  3. Conservar els aliments a la nevera embolicats i/o tapats (maionesa no més de 24 h.) i separar els aliments crus dels cuits.
  4. No deixar els aliments que requereixen conservació en fred a temperatura ambient més de 2 hores.
  5. No descongelar aliments sobre la superfície de la cuina. Fer-ho sempre a la nevera o al microones i a un recipient tancat.
  6. No tornar a congelar un producte descongelat.

Pel que fa al Coronavirus, de moment, no hi ha evidència científica que els aliments siguin una via de contagi. Tot i així, el Coronavirus es pot mantenir a la superfície dels aliments un temps variable en funció de la càrrega viral, la temperatura i la humitat. Sembla que la temperatura baixa no el destrueix, però sí la temperatura de cocció per sobre dels 60°C.

Cal extremar les precaucions amb la higiene de les fruites i verdures, principalment en les que es mengen crues. En aquest sentit és important:

  1. Rentar-se bé les mans amb aigua i sabó.
  2. Rentar cadascuna de les peces (sense pelar) sota l’aixeta.
  3. Posar aigua en un recipient i llençar una petita quantitat de lleixiu “apta per a la desinfecció de l’aigua de beguda” (aproximadament una cullerada per cada 1,5 L d’aigua).
  4. Posar les fruites i verdures al recipient uns quants minuts, no més de cinc. Cal recordar que el contacte perllongat d’aquets aliments amb l’aigua provoca, per solubilització, la pèrdua de vitamines i minerals.
  5. Treure-les del recipient i esbandir-les sota el raig d’aigua de l’aixeta.
  6. Eixugar-les amb paper de cuina.

[Aquest article tindrà una segona part]