Alimentació i esport en diabetis

Una persona amb diabetis ha de cuidar els seus hàbits, amb una vida activa i una alimentació saludable, com una persona sense diabetis.

La diferència entre les dues és que la persona amb diabetis té la necessitat de comptabilitzar les racions dels hidrats de carboni a menjar, ser conscient de les necessitats particulars del seu cos i seguir el seu tractament pactat amb l’equip sanitari.

dieta para diabetes, que debe comer un diabético, lista de alimentos para diabéticos, comida para diabéticos, desayuno para diabéticos

Per què cal comptabilitzar els hidrats de carboni

Comptabilitzar els hidrats de carboni (HC) és indispensable per a mantenir la diabetis sota control. Per a mesurar els hidrats de carboni s’utilitza el concepte de ració. Una ració és la quantitat d’aliment que conté determinats grams d’hidrats de carboni.

Hi ha diversos sistemes per a comptar hidrats de carboni:

1 ració = 10 gr HC (vigent a Espanya i gran part d’Europa)

1 ració = 15gr HC (vigent a Mèxic i gran part de Llatinoamèrica)

En les següents imatges podeu veure les taules de racions d’Hidrats de carboni fets per la Fundación para la Diabetes, on es visualitza la quantitat de grams que equival a 1R per tipología d’aliment, en funció de la referencia aplicada a espanya (1R=10 gr HC) i mesures de consum habituals. 

Podeu descarregar la taula clicant aquí.

Aquestes taules són purament informatives. Per a saber amb exactitud la quantitat de racions d’HC en aliments envasats cal comprovar la composició en l’etiquetatge nutricional, cada marca pot variar.

Què és l’ Índex Glucèmic

L’índex glucèmic ens indica la velocitat d’absorció d’un aliment i l’efecte que pot tenir els hidrats de carboni presents en la variació de la glucèmia desprès de la seva ingesta. Interpretar el seu valor ens ajuda a tenir un control òptim de la diabetis.

Principalment, podem trobar tres tipologies d’índex glucèmic dels aliments, tots ells tenen de referencia la comparació de diferents aliments amb la glucèmia que estableix que té un índex glucèmic de 100. 

  1. Índex glucèmic alt: aliments que tenen un índex glucèmic superior a 70
  2. Índex glucèmic mig: aliments que tenen un índex glucèmic entre 55 i 69
  3. Índex glucèmic baix: aliments que tenen un índex glucèmic menor o igual a 55

Aquesta dada és purament informativa. En funció de la glucèmia que tingui, pot anar-me millor el consum aliments amb un índex glucèmic alt, mig o baix, i necessitaré adaptar la pauta a l’escenari pertinent. Que l’aliment sigui alt en índex glucèmic no vol dir que sigui sinonim de no consumir-lo, amb o sense diabetis!

D’altra banda, és important tenir present que dos aliments portin la mateixa quantitat de racions d’hidrats de carboni no vol dir que afecti igual a la glucèmia, ni que la elevi amb la mateixa velocitat. Hi ha moltes variables a tenir present, una d’elles l’index glucèmic, altres factors també podrien ser les UGP o les composicións dels aliments, ho anem explicant en els diferents apartats de la web. 

 

Què és el Índex de Grasa Proteica (UGP)

Les unitats de grasa-proteina (UGP) és la quantitat d’aliment equivalent a 100 quilocalories (kcal) aportades pel greix i la proteïna.

Segons la quantitat d’UGP que tingui un menjar, haurem de sumar insulina addicional a la dosi que
posaríem si no tinguéssim presents les UGP. https://diabetes.sjdhospitalbarcelona.org/ca/diabetes-tipo-1/consejos/greixos-proteines-tambe-compten

SI VOLS APROFUNDITZAR EN L’ALIMENTACIÓ AMB DIABETIS…

Concreta una cita amb una nutricionista especialitzada en diabetis!

Un dels aspectes fonamentals pel bon control de la diabetis és saber i mesurar el que mengem.  Si tens dubtes sobre alimentació i diabetis, pots accedir a una consulta amb una dietista-nutricionista, online o presencial a Barcelona, Sabadell, Terrassa o Girona.
Si ets soci el preu de la sessió és de 15€ i no soci 30€.

DONA-LI UN COP D’ULL ALS HÀBITS SALUDABLES DE L’EQUIP DE LA ADC

Descarregat el nostre menú mensual!

Has de fer molt de temps d’espera en algun moment del dia, pot ser al matí? Et puja molt la glucèmia per la nit? Ja no saps què esmorzar, dinar o sopar? Vols reduir la ingesta de proteïna animal, però no saps com fer-ho?

Fes una dieta saludable i equilibrada, t’ho posem fàcil! Cuida el teu cos i la teva diabetis.

 

https://www.elisava.net/grados/grado-en-diseno/

Diabetis i alimentació

Falses creences d’alimentació i diabetis

Portar una bona alimentació és un dels eixos principals per a mantenir un bon control de la diabetis. Podem trobar molta informació sobre alimentació i diabetis, tant a Internet com al “saber popular”, però aquesta informació és fiable? Volem desmentir alguns dels mites més estesos:

  • Les persones amb diabetis han de seguir una alimentació especial

Les persones amb diabetis poden menjar dolços i postres de manera ocasional, dins d’un pla d’alimentació saludable basat en la Dieta Mediterrània, supervisat per dietistes-nutricionistes i professionals d’educació en diabetis, i en combinació amb activitat física. Aquests aliments no estan prohibits; la clau és saber menjar, la mida de la porció i la freqüència de consum.

  • No pots menjar hidrats de carboni i per això hem de menjar aliments “aptes per a diabètics”

Les persones amb diabetis han de conèixer i controlar –que no restringir– la quantitat d’hidrats de carboni que mengen. No cal no eliminar-los ni reduir-los si no ho necessiten. Tampoc no han de prendre “aliments especials per a persones amb diabetis” o “aptes per a diabètics” ni menjar de manera diferent que les altres persones. Un aliment etiquetat com a “light” o “sense sucres afegits” no significa que no contingui hidrats de carboni i són aquests els que fan que els nostres nivells de glucosa en sang augmentin. Les persones amb diabetis han de fixar-se en l’etiqueta en l’apartat que posa hidrats de carboni totals.

  • La fruita és perillosa

Les fruites són aliments beneficiosos pel seu contingut en fibra, aigua, vitamines i minerals. Gràcies al seu contingut en fibra, el consum de fruita es relaciona directament amb un menor pes corporal i pèrdua de pes, sense oblidar que aquesta fibra contribuirà al fet que ens sentim més plens i, per tant, la nostra ingesta calòrica posterior sigui menor. Totes les societats científiques relacionades amb l’alimentació coincideixen a recomanar el consum de fruita per a potenciar un bon estat de salut.

  • Prendre galetes, brioixeria o xocolata quan hi ha una hipoglucèmia

Un altre dels mites estesos és l’alimentació en hipoglucèmia, un moment que aprofiten alguns pacients per a menjar dolços, com galetes, xocolata, etc. Les hipoglucèmies es resolen consumint hidrats de carboni d’absorció ràpida, per exemple: sucre de taula, pastilles de glucosa, mel, sucs de fruites. Sí que és cert que els dolços en la seva composició poden tenir molt de sucre afegit i això pot fer que augmenti la glucèmia en sang. El que passa és que, a part de tenir sucre, també contenen greixos. La qual cosa fa que l’absorció sigui més lenta del que necessitem per resoldre la hipoglucèmia ràpidament.

Si tens dubtes sobre alimentació i diabetis, pots accedir a una consulta amb una dietista-nutricionista. Si ets soci el preu és de 15€ i no soci 30€.

Recursos externs

Contar Hidratos de Carbono. Guía pràctica

Taules Racions Hidrats

Diabetes a la carta

Calculadora d’Hidrats de carboni

L’alimentació saludable en l’etapa escolar

Guía educativa sobre nutrición y diabetes en las escuelas

Alianza por la diabetes – recetas DM2

Guia alimentària ‘petits canvis per menjar millor’

Menjar bé per viure millor

Mites_dolços i la diabetis_ADC
Sobre els dolços i la diabetis
La diabetis és una de les malalties que més mites genera. Un dels més estesos és que les persones amb diabetis no poden menjar dolços o que només menjar aquest tipus d’aliments és el que la produeix.

Les persones amb diabetis poden ingerir de tot, però han de controlar el que mengen compensant la seva alimentació i fent exercici i administrant la insulina corresponent.

També hi ha pacients que es pregunten com poden tenir diabetis sense menjar dolços, però és que l’origen de la diabetis no està en la ingesta excessiva de dolços, sinó en un problema al pàncrees que no produeix correctament la insulina o que el cos humà ha creat una resistència i no pot aprofitar correctament la insulina que fabrica.

D’altra banda, és habitual escoltar a les pastisseries: “Tens pastissos sense sucre? Soc diabètic i no puc menjar sucre”, “He d’entrar amb els ulls tancats, perquè no puc ni mirar el dolç!”, “Això és verí per mi!”, “No puc, és que tinc sucre”…

Diabetis i esport

L’esport és molt important per millorar el control de la diabetis. No només ajuda a millorar els controls de la glucèmia, sinó també millora el sistema circulatori, disminueix els riscos cardiovasculars, enforteix els ossos i els músculs, millora la força, la resistència i la coordinació, permetent que la insulina faci millor la seva funció. En aquest sentit, l’exercici ajuda el cos a utilitzar la insulina, la qual cosa facilita l’entrada de glucosa a les cèl·lules musculars.

Des de voler realitzar competicions d’alt rendiment fins a caminar 20 minuts al dia. Sigui quina sigui la teva opció, no ho deixis! Tot val excepte quedar-nos asseguts! No importa si has estat una persona activa en el passat o no; sempre és bon moment per començar.

Com es pot combinar l’esport amb la diabetis?

Hi ha tres factors clau que hi intervenen:

  • Les característiques de l’exercici físic
  • La dosi d’insulina
  • L’alimentació

Una vegada que hem decidit què fer i en funció del tipus d’activitat, intensitat i duració, s’ha d’ajustar correctament el tractament insulínic o farmacològic i nutricional.

No estimem apropiades les recomanacions rígides sense prèviament conèixer la resposta metabòlica del cos ni la teràpia insulínica de cadascú, cada persona respon diferent davant de l’activitat física. Amb la qual cosa, en primer lloc, es recomana parlar amb l’endocrí que donarà les pautes necessàries per poder adaptar el tractament i començar. Si mai no s’ha fet molta activitat física o des de fa temps, és important començar progressivament.

Recomanacions generals:

  • Control metabòlic abans de l’exercici:
    Suprimir la pràctica d’exercici, si la glucosa en sang és >= 250 mg/dl amb presència de cetona i ingerir carbohidrats quan els nivells de glucosa són inferiors a 100 mg/dl.
  • Monitorització de la glucèmia abans i després de l’exercici:
    Identificar quan els canvis d’insulina i/o ingesta són necessaris i conèixer la resposta glucèmica davant de condicions d’exercici diferents.
  • Ingesta alimentaria:
    Consumir més hidrats de carboni si són necessaris per prevenir la hipoglucèmia. Els aliments amb carbohidrats poden ser avantatjosos durant i després de l’exercici.

Recursos externs

DIABETIS I E. FÍSIC, S. Murillo

INSTITUT DIABETIS ACTIVA

TEAMONE

DT1TEAM

***La informació proporcionada en el lloc web no reemplaça, sino que complementa la relació entre el professional de salut i el seu pacient o visitant, i en cas de dubte ha de consultar el seu professional de salut de referència.