ALIMENTACIÓ I ESPORTS

DIABETIS I ALIMENTACIÓ

Un dels pilars fonamentals per mantenir un bon control de la diabetis és la dieta i el maneig per part dels pacients a l’hora de comptar les racions d’hidrats de carboni i Índex Glucèmics dels aliments (IG).

Recursos externs:

Contar Hidratos de Carbono. Guía pràctica

Taules Racions Hidrats

Calculadora d’Hidrats de carboni

Diabetes a la carta

Guia alimentària ‘petits canvis per menjar millor’

Menjar bé per viure millor

Receptes per persones amb diabetis tipus 2

Diabetis i esport

L’esport és molt important per millorar el control de la diabetis. No només ajuda a millorar els controls de la glucèmia, sinó també millora el sistema circulatori, disminueix els riscos cardiovasculars, enforteix els ossos i els músculs, millora la força, la resistència i la coordinació, permetent que la insulina faci millor la seva funció. En aquest sentit, l’exercici ajuda el cos a utilitzar la insulina, la qual cosa facilita l’entrada de glucosa a les cèl·lules musculars.

Des de voler realitzar competicions d’alt rendiment fins a caminar 20 minuts al dia. Sigui quina sigui la teva opció, no ho deixis! Tot val excepte quedar-nos asseguts! No importa si has estat una persona activa en el passat o no; sempre és bon moment per començar.

Com es pot combinar l’esport amb la diabetis?

Hi ha tres factors clau que hi intervenen: 

  • Les característiques de l’exercici físic
  • La dosi d’insulina
  • L’alimentació

Una vegada que hem decidit què fer i en funció del tipus d’activitat, intensitat i duració, s’ha d’ajustar correctament el tractament insulínic o farmacològic i nutricional.

No estimem apropiades les recomanacions rígides sense prèviament conèixer la resposta metabòlica del cos ni la teràpia insulínica de cadascú, cada persona respon diferent davant de l’activitat física. Amb la qual cosa, en primer lloc, es recomana parlar amb l’endocrí que donarà les pautes necessàries per poder adaptar el tractament i començar. Si mai no s’ha fet molta activitat física o des de fa temps, és important començar progressivament.

Recomanacions generals:

  • Control metabòlic abans de l’exercici:
    Suprimir la pràctica d’exercici, si la glucosa en sang és >= 250 mg/dl amb presència de cetona i ingerir carbohidrats quan els nivells de glucosa són inferiors a 100 mg/dl.
  • Monitorització de la glucèmia abans i després de l’exercici:
    Identificar quan els canvis d’insulina i/o ingesta són necessaris i conèixer la resposta glucèmica davant de condicions d’exercici diferents.
  • Ingesta alimentaria:
    Consumir més hidrats de carboni si són necessaris per prevenir la hipoglucèmia. Els aliments amb carbohidrats poden ser avantatjosos durant i després de l’exercici.

Recursos externs:

DIABETIS I E. FÍSIC, S. Murillo

INSTITUT DIABETIS ACTIVA

TEAMONE

DT1TEAM