ALIMENTACIÓ I ESPORT

Diabetis i alimentació

Un dels pilars fonamentals per mantenir un bon control de la diabetis és l’alimentació i el maneig per part dels pacients a l’hora de comptar les racions d’hidrats de carboni i Índex Glucèmics dels aliments (IG).

Recursos externs

Contar Hidratos de Carbono. Guía pràctica

Taules Racions Hidrats

Diabetes a la carta

Calculadora d’Hidrats de carboni

L’alimentació saludable en l’etapa escolar

Guía educativa sobre nutrición y diabetes en las escuelas

Alianza por la diabetes – recetas DM2

Guia alimentària ‘petits canvis per menjar millor’

Menjar bé per viure millor

Sobre els dolços i la diabetis

La diabetis és una de les malalties que més mites genera. Un dels més estesos és que les persones amb diabetis no poden menjar dolços o que només menjar aquest tipus d’aliments és el que la produeix.

Les persones amb diabetis poden ingerir de tot, però han de controlar el que mengen compensant la seva alimentació i fent exercici i administrant la insulina corresponent.

També hi ha pacients que es pregunten com poden tenir diabetis sense menjar dolços, però és que l’origen de la diabetis no està en la ingesta excessiva de dolços, sinó en un problema al pàncrees que no produeix correctament la insulina o que el cos humà ha creat una resistència i no pot aprofitar correctament la insulina que fabrica.

D’altra banda, és habitual escoltar a les pastisseries: “Tens pastissos sense sucre? Soc diabètic i no puc menjar sucre”, “He d’entrar amb els ulls tancats, perquè no puc ni mirar el dolç!”, “Això és verí per mi!”, “No puc, és que tinc sucre”…

Diabetis i esport

L’esport és molt important per millorar el control de la diabetis. No només ajuda a millorar els controls de la glucèmia, sinó també millora el sistema circulatori, disminueix els riscos cardiovasculars, enforteix els ossos i els músculs, millora la força, la resistència i la coordinació, permetent que la insulina faci millor la seva funció. En aquest sentit, l’exercici ajuda el cos a utilitzar la insulina, la qual cosa facilita l’entrada de glucosa a les cèl·lules musculars.

Des de voler realitzar competicions d’alt rendiment fins a caminar 20 minuts al dia. Sigui quina sigui la teva opció, no ho deixis! Tot val excepte quedar-nos asseguts! No importa si has estat una persona activa en el passat o no; sempre és bon moment per començar.

Com es pot combinar l’esport amb la diabetis?

Hi ha tres factors clau que hi intervenen: 

  • Les característiques de l’exercici físic
  • La dosi d’insulina
  • L’alimentació

Una vegada que hem decidit què fer i en funció del tipus d’activitat, intensitat i duració, s’ha d’ajustar correctament el tractament insulínic o farmacològic i nutricional.

No estimem apropiades les recomanacions rígides sense prèviament conèixer la resposta metabòlica del cos ni la teràpia insulínica de cadascú, cada persona respon diferent davant de l’activitat física. Amb la qual cosa, en primer lloc, es recomana parlar amb l’endocrí que donarà les pautes necessàries per poder adaptar el tractament i començar. Si mai no s’ha fet molta activitat física o des de fa temps, és important començar progressivament.

Recomanacions generals:

  • Control metabòlic abans de l’exercici:
    Suprimir la pràctica d’exercici, si la glucosa en sang és >= 250 mg/dl amb presència de cetona i ingerir carbohidrats quan els nivells de glucosa són inferiors a 100 mg/dl.
  • Monitorització de la glucèmia abans i després de l’exercici:
    Identificar quan els canvis d’insulina i/o ingesta són necessaris i conèixer la resposta glucèmica davant de condicions d’exercici diferents.
  • Ingesta alimentaria:
    Consumir més hidrats de carboni si són necessaris per prevenir la hipoglucèmia. Els aliments amb carbohidrats poden ser avantatjosos durant i després de l’exercici.

Recursos externs

DIABETIS I E. FÍSIC, S. Murillo

INSTITUT DIABETIS ACTIVA

TEAMONE

DT1TEAM

***La informació proporcionada en el lloc web no reemplaça, sino que complementa la relació entre el professional de salut i el seu pacient o visitant, i en cas de dubte ha de consultar el seu professional de salut de referència.